“Mijn ‘Delfts Blauw’ beeld werd als huisstijl gebruikt voor de Design Edition van Masters of LXRY 2017. Uit mijn deelname aan de beurs is een samenwerking met De Hermitage Amsterdam voortgekomen. Zij verkopen inmiddels mijn keramiek”
Foto: Milan Kaine, locatie: Hermitage Amsterdam
ESTHER VAN DER SLUIS
Kunstenares
HANDSCHRIFT | “Als je mijn schilderwerk ziet, dan zie je dat het kleurenpalet doorloopt in mijn keramiek. Het heeft hetzelfde herkenbare hand- schrift. Ik ben dan ook meer kunstenares dan keramist of schilder. Het is niet beperkt tot een uitingsvorm. Op de basisschool stonden mijn schriften altijd al vol met tekeningen. Mijn moeder is portretschilder en mijn vader maakte vroeger technische tekeningen. Ik wilde graag architect worden, maar had niet het juiste vakkenpakket om naar de TU Delft te gaan. Daarom koos ik voor de studie Communicatiewetenschap aan de UvA. Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Puur door mijn liefde voor keramiek ben ik me daarin gaan ontwikkelen en heb ik les genomen. Op een gegeven moment werd het steeds serieuzer en heb ik een oven aangeschaft. Het is een chemisch en scheikundig proces, waar je veel uren moet maken en veel dingen fout kunnen gaan.”
FRAGIEL | “Ik ben geselecteerd voor Masterly The Hague 2018. Dit is een nieuw festival dat van 20 tot 23 september plaatsvindt in Den Haag. An- tieke meesterwerken uit de collectie van antiquair Hoogsteder & Hoogsteder worden gekoppeld aan werk van hedendaagse Nederlandse designers. Mijn werk is gekoppeld aan een jachtstilleven van Jan Weenix. Hiervoor ga ik een object maken waar- bij ik bloemen en bladeren vereeuwig in klei, net als de schilder heeft gedaan in olieverf op doek. Deze ‘versteniging’ is een zeer fragiel proces, 90 procent van dit keramiek gaat kapot tijdens de ovenstook. Een bloem of blad brandt volkomen weg in een oven van 1.260 graden. Ik probeer op het randje te werken van wat technisch mogelijk is, dat blijft een uitdaging.”
HISTORISCH | “Mijn serie ‘Delfts Blauw’ heeft een historische context met een hedendaagse inter- pretatie. Delfts blauw is zo verweven met onze cul- tuur, ik vond het interessant om dat als uitgangs- punt te nemen. De klei uit onze rivieren is alleen geschikt voor aardewerk. In de VOC-tijd kwam het porselein vanuit Azië hierheen. Onze vertaling daarvan was het ‘Delfts blauw’: aardewerk met een wit glazuur en de typische Delfts blauwe afbeeldin- gen die er vervolgens op geschilderd werden. Mijn serie keramiek is een moderne interpretatie van het oorspronkelijke Aziatische porselein, waarbij het oxide blauwe pigment door het vloeibare porselein wordt verwerkt. Vandaar dat je het patroon ook aan de onderkant van het object ziet en ieder object een uniek patroon krijgt.
Mijn ‘Delfts Blauw’ beeld werd als huisstijl gebruikt voor de Design Edition van Masters of LXRY 2017. Uit mijn deelname aan de beurs is onder meer een samenwerking met De Hermitage Amsterdam voortgekomen. Zij ver- kopen inmiddels mijn keramiek.”
HOOGTEPUNT |“Wat ik zie en toejuich is dat we teruggaan naar kleinschaligheid en authenticiteit. Naast veel massaproductie komt het exclusieve hand- schrift van de maker weer meer in beeld. Het wordt duidelijker hoeveel werk er in het ontwikkelen en maken van bijzondere objecten zit. Dat wordt meer gewaardeerd en men begrijpt dat daar een prijskaart- je aan hangt. Mensen reageren verrast bij het ontvan- gen van mijn gepersonaliseerde keramiek. Met daar- in bijvoorbeeld hun naam, logo of een datum. Het lijkt iets nieuws, terwijl dat vroeger eigenlijk op eenzelfde manier ging. Bij bijzondere gelegenheden werden speciale stukken gemaakt. Later zijn dat bijzondere erfstukken. Een trouwservies geef je weer door aan familie. Helaas wordt keramiek met name in Nederland niet altijd op waarde geschat, omdat het vaak wordt gezien als gebruiksvoorwerp. Dat maakt het lastig om als ontwerper/kunstenaar het juiste publiek te vinden. Mijn grote droom is om internati- onaal mijn werk te laten zien en te verkopen. Het was dan ook een fantastisch hoogtepunt om afgelopen jaar op de internationale designbeurs Salone del Mo- bile in het historische Palazzo Turatti in Milaan mijn werk te mogen presenteren.”
LXRY PASPOORT |
EERSTE JOB: Als scholier verkocht ik exclusieve schoenen als bijbaantje. DEFINITIE VAN LUXE: Vrijheid en exclusiviteit. MOOISTE MOMENT VAN DE DAG: Als het mooi weer is, ’s ochtends met een kop goede koffie in de zon buiten zitten.DROOMVAKANTIE: Op een sfeervol historisch pleintje in Italië met geweldig eten, lekker weer en een prachtig uitzicht. NOOIT MEER DOEN: In vast dienstverband wer- ken. GOEDE DAAD: Minder en dan alleen biologisch vlees eten. KUN JE ME VOOR WAKKER MAKEN: Als er brand uitbreekt, en anders niet. WORD IK BLIJ VAN: In een bruisende stad in het buitenland nieuwe indrukken opdoen door bij- voorbeeld exposities te bezoeken. Andere talen en gewoontes geven nieuwe energie. LXRY TIP: Reizen en inspiratie opdoen. |